Soms gebeurt er iets op het werk waar je het niet mee eens bent. Je gaat dan natuurlijk eerst naar je leidinggevende om je klacht te bespreken. Meestal kom je er samen uit en is het probleem opgelost. Soms lukt het niet om er samen uit te komen. Dan kun je een officiële klacht indienen.

Weener XL heeft twee commissies waar je met een klacht rondom je (Wsw) dienstverband terecht kunt.

De Klachten- en geschillencommissie
Daar kun je terecht als je:

Een klacht indienen bij de Klachten- en geschillencommissie

Als je een klacht wilt indienen bij de Klachten- en geschillencommissie, moet je aan de volgende eisen voldoen:

Als de secretaris je klacht te laat ontvangt of als de klacht niet voldoet aan de eisen, wordt de klacht niet in behandeling worden. De commissie zal dan besluiten de klacht ‘niet ontvankelijk’ te verklaren.

Twijfel je of je klacht kan worden behandeld door de Klachten- en geschillencommissie? Informeer dan bij de secretaris van de Klachten- en geschillencommissie. De gegevens vind je onderaan deze pagina.

Heb je hulp nodig bij het omschrijven van een klacht? Of lukt het je niet om een formulier hiervoor in te vullen? Neem dan contact op met Sociaal Raadslieden, zij kunnen je helpen om jouw klacht op papier te zetten.

Sociaal Raadslieden is bereikbaar op 073-615 9090 op werkdagen tussen 09.00u en 12.00u. Ook kun je ze mailen op sociaalraadslieden@s-hertogenbosch.nl.

Procedure na het indienen van een klacht

  • Je ontvangt een ontvangstbevestiging van je klacht van de secretaris van de commissie.
  • De secretaris nodigt je eventueel uit om je klacht toe te lichten.
  • Je krijgt uitleg over de procedure door de secretaris.
  • De secretaris stuurt de klacht door naar de afdeling, die het besluit heeft genomen.
  • Je stuurt op verzoek van de secretaris bewijsstukken op, die de klacht ondersteunen.
  • Ook Weener XL levert als werkgever eventuele bewijsstukken aan.
  • De secretaris verzamelt alle stukken in een klachtendossier.
  • De leden van de commissie ontvangen het klachtendossier.
  • Je ontvangt ongeveer een week van tevoren een uitnodiging voor de hoorzitting waarin jouw klacht behandeld wordt. Bij de uitnodiging vind je een kopie van het klachtendossier.
  • Je vertelt wat er is gebeurd en waarom je het niet eens bent met het besluit van Weener XL.
  • Een afgevaardigde van Weener XL licht het besluit toe.
  • De commissie stelt vragen om een duidelijk beeld van de situatie te krijgen.
  • De secretaris schrijft een gespreksverslag.
  • De commissie overlegt en formuleert een advies over de klacht voor de directeur van Weener XL.
  • De directeur van Weener XL neemt een besluit. Je krijgt het advies van de commissie en het besluit thuisgestuurd.

Het advies

Het advies van de Klachten- en geschillencommissie kan zijn:

De directeur van Weener XL krijgt het advies van de Klachten- en geschillencommissie. De directeur hoeft het advies van de commissie niet over te nemen. Meestal doet de directeur dit wel.

De Klachten- en geschillencommissie van Weener XL

De leden van de Klachten- en geschillencommissie worden door Burgemeester en Wethouders van de gemeente ’s-Hertogenbosch benoemd. Ze zijn niet in dienst van Weener XL. In de commissie zitten:

Wie mag je meenemen naar de hoorzitting?

Je mag je laten bijstaan tijdens de hoorzitting, maar dat hoeft niet. Dit kan door een advocaat, een vertegenwoordiger van de vakbond of een bekende van je die ook echt iets over de kwestie kan vertellen.

De kosten van een advocaat moet je zelf betalen. Het is daarom zinvol om eerst bij een organisatie als het Juridisch Loket te informeren naar de ondersteuning die zij kunnen geven. Zij kunnen je kosteloos ondersteunen. Meer informatie over ondersteuning van het Juridisch Loket bij Weener XL vind je op onze pagina Partners.

Niet eens met het besluit?

Ben je het niet eens met het nieuwe besluit van de directeur van Weener XL? Dan kunt je een procedure aanspannen bij de Rechtbank, sector Kanton.

Meer informatie

Voor meer informatie over de Klachten- en geschillencommissie kun je terecht bij het gemeentelijk contactcentrum (GCC) via 073 615 51 55 of kijk voor andere contactmogelijkheden op deze pagina.