Hoe werkt loonkostenvoordeel?

Het loonkostenvoordeel (LKV) is een belastingvoordeel voor de werkgever die een werknemer met een arbeidsbeperking in dienst neemt. De werkgever moet LKV aanvragen binnen drie maanden na indiensttreding. De looptijd van LKV is maximaal drie jaar.

Aanvragen van loonkostenvoordeel

LKV geldt voor de volgende werknemers:

  • Werknemers uit de doelgroep van de banenafspraak (zie doelgroepregister) en scholingsbelemmerden.
  • Arbeidsgehandicapte werknemers die nieuw in dienst komen.
  • Arbeidsgehandicapte werknemers die worden herplaatst.

De werkgever geeft in de aangifte loonheffingen aan dat hij LKV wil aanvragen voor de werknemer. Daarvoor is een doelgroepverklaring LKV nodig. De werknemer vraagt deze zelf aan bij UWV of machtigt de werkgever om dit te doen.

Met de doelgroepverklaring LKV kan de werkgever in de aangifte loonheffingen de indicatie voor LKV op ‘ja’ zetten. UWV bepaalt of de werkgever inderdaad recht heeft op LKV en stuurt dan een voorlopige berekening. Daarin staat voor welke werknemer(s) de werkgever LKV krijgt en welk bedrag daarbij hoort. De werkgever ontvangt de voorlopige berekening over een kalenderjaar in het daaropvolgende jaar. De Belastingdienst maakt de definitieve berekening en doet de betaling.

Heeft u een vraag over LKV? Neem dan contact op via 073 – 615 86 15 of via ons contactformulier.